Voikkaan kirkon ulkolaudoituksen alta paljastui pysty hirret v. 2001 kuvattuna
Kulttuurineuvos Eero
Niinikosken 1 (6 )
puhe 7.6.2019
Voikkaan kirkossa liittyen
seurakunnan
100-vuotisjuhlavuoteen
Arvoisat voikkaalaiset,
hyvät naiset ja miehet
Kun parhaillaan
vietetään Kuusankosken seurakunnan riemuvuotta eli seurakunnan
perustamisesta on tullut kuluneeksi 100 vuotta, minua on pyydetty
kertomaan juhlavuoteen liittyen Voikkaan tehdastaajaman osuudesta
seurakunnan elämään. Vaikka olen paljasjalkainen kuusaalainen,
niin minulla on runsaasti yhteyksiä Voikkaaseen ja voikkaalai-
suuteen pitkältä
ajalta.
Vanhimmat muistikuvat
ovat 1950-luvun alusta, jolloin vanhempani omistivat liiketalon
Seuratalon lähettyvillä ja äitini piti rakennuksessa
ruokala-kahvilaa nimeltä Tapiola. En ollut vielä koulussa, vaan
toimin tässä ravitsemusliikkeessä jonkinlaisena äitini
apumiehenä. Erityisen aktiivinen olin, kun Tervolin auto toi
tuoreita munkkipossuja, jotka piti laittaa esille myyntitiskiin. Ehkä
siinä oli joskus hieman toisjalkaisia possuja, jotka piti panna
sivuun eli
palkka tuli tällä
tavalla. Samalla kun puuhastelin näitä pikkuhommia, oli
kiinnostavaa kuunnella asiakkaiden tarinoita, jotka liittyivät
etupäässä tehtaaseen. Välillä miehet – naisia siellä kävi
harvoin – tilasivat kahvia ja munkkipossun tai pullon pilsneriä ja
päiväsaikaan haluttiin tietysti oikein ruokaakin: suosikkiateria
oli munamakkarapaistos, jonkinlainen hampurilaisen edeltäjä.
Kun sitten tulin v.
1969 Kymiyhtiön tiedotusosastolle töihin, jouduin jatkuvasti
tekemisiin Voikkaan tehtaan kanssa joko tehdaslehden toimittajana tai
varsin usein erilaisten vierasryh-
mien, koti- ja
ulkomaisten, oppaana ja myöhemmin myös isäntänä. Niinpä tunsin
Voikkaan tehdasalueen paremmin kuin Kymintehtaan ja Kuusanniemen
alueet. Erityisen kiehtova tehtävä oli esitellä ryhmille ensin
Voikkaan vanhan nelosen eli PK 14:n vuodelta 1903 ja siirtyä sen
jälkeen huippumodernin uuden koneen PK 18:n valtaisaan konehalliin,
joka oli valmistunut keväällä v. 1968. Kahden paperikoneen ero oli
niin valtaisa, että ihmiset kerta toisensa jälkeen suorastaan
ällistyivät tekniikan kehitystä. Myöhemmin olin vielä tekemässä
PK-nelosesta eli PK 14:stä dokumenttielokuvaa, kun koneen päivät
tulivat täyteen v. 1979. Olinpa sitten vielä puuhaamassa
isännöitsijä Anders Lundin myötävaikutuksella nelosen
muistomerkkiä, joka on nyt tehtaan sisällä piilossa, mutta
toivottavasti tehdasalueen uusi omistaja tuo sen kansalaisten
nähtäville jossakin vaiheessa.
Tässä salissa on
turha sanoa, että voikkaalaiset ovat aina olleet voikkaalaisia.
Sehän tiedetään, mutta muistavatko voikkaalaiset sitä, että he
ovat pitkälti eri heimoakin kuin kuusaan puolen väki. Kävi
aikanaan näet niin, että kun tehtaita perustettiin Kuusankosken
äärelle 1870-luvun alkupuolella, sinne tarvittiin runsaasti aluksi
rakennusväkeä ja myöhemmin henkilökuntaa pyörittämään uusia
tehtaita. Kuusaalle väki tuli tästä lähistöltä, pääasiassa
Iitistä ja Valkealasta. Kun Voikkaan tehtaita rakennettiin 25 vuotta
myöhemmin, väki saapuikin pitkälti Savosta. Niinpä Voikkaasta
tuli Kotkan ohella savolaisten Amerikka. Kuusaalaiset mielellään
sanoivat, että tarmokkaimmat savolaiset menivät Kotkaan saakka,
mutta hätäsimmät jäivät jo Voikkaalle.
Tänä päivänä on
vaikea uskoa, että Kuusankosken seurakunnan perustamisessa oli
Kymiyhtiöllä niinkin ratkaiseva ja tärkeä rooli kuin aikanaan
oli. 1900-luvun alkupuolella tehdastaajamien väki kuului kahteen eri
seurakuntaan Iittiin ja Valkealaan. Tehtaalaisten ja heidän
perheenjäsentensä maallinen vaellus päättyi yleensä kirkolle,
voikkaalaisten Valkealan kirkkomaahan. Yleensä tehtaalaiset
tilasivat arkun tehtaalta ja viimeinen matka tapahtui myös yhtiön
surusaattoon luovuttamalla hevosella. Jumalanpalveluksia pidettiin
1900-luvun alkupuolella Yrjönojan koululla ja sitten myöhemmin
vuodesta 1913 alkaen erityisesti uuden paloaseman isossa salissa.
Kyseisellä salilla oli paljon käyttäjiä, toiset odottelivat
vuoroaan, kun toiset olivat sisällä. Kyseistä salia nimittäin
käytettiin paljon muuhunkin kuin jumalanpalveluksiin.
Virallisen aloitteen
Kuusankosken seurakunnan perustamisesta teki Kymiyhtiö
toimitusjohtajansa Gösta Björkenheimin johdolla v. 1914. Uuteen
seurakuntaan oli tarkoitus liittää osia sekä Iitin että Valkealan
vanhoista emäseurakunnista, mutta erityisesti valkealaiset
vastustivat hanketta jyrkästi, koska pelkäsivät verotulojen
vähentymistä ja sen aiheuttamia
supistuksia oman
seurakunnan talouteen. Kyseiset emäseurakunnat kuuluivat eri
hiippakun-
tiin ja niiden
kummankaan tuomiokapitulit eivät kannattaneet uuden
teollisuusseurakunnan perustamista. Yhtenä syynä heillä oli se,
että uuden seurakunnan perustamisen saattoi vanhan kirkkolain mukaan
panna vireille vain seurakunta, piispa tai tuomiokapituli. Ja nyt oli
asialla yksityinen osakeyhtiö.
Lopulta asian otti
ratkaistavakseen Suomen arvovaltainen senaatti, joka päätti vastoin
seura-kuntien ja tuomiokapitulien kantaa, antaa päätöksen
Kuusankosken seurakunnan perustamisesta 28. joulukuuta 1917. Samalla
senaatti edellytti, että Kymiyhtiö luovuttaa omistamansa
hautausmaan ilmaiseksi seurakunnalle sekä järjestää liikenteen
Kymijoen yli,
tämä tarkoitti
lauttaliikennettä, sekä suorittaa tulevan kirkon ja pappilan
rakennuskustan-
nuksista huomattavan
summan. Todettakoon, että senaatin päätöksen vaikutti paitsi
Kymiyh-
tiön huomattava
taloudellinen tuki, myös se, että jos seurakunta olisi perustettu
seurakuntien ja tuomiokapitulien lausuntojen perusteella, yhtiön
anomus olisi johtanut pienen tynkäseurakunnan syntymiseen, johon
olisi kuulunut vain neljännes tehdasyhdyskuntien väestöstä.
Senaatin päätökseen
reagoivat kielteisesti ensin voikkaalaiset heti uudenvuoden jälkeen
1918 Hankkeen vastustajat epäilivät Kymiyhtiön motiiveja asiassa
ja pitivät uuden seurakunnan perustamista tarpeettomana. Voikkaalla
oli kuitenkin myös toisenlaisia näkemyksiä, joiden mukaan
Voikkaalle toivottiin jumalanpalvelusta joka sunnuntaiksi.
Sisällissodan puhkeaminen pysäytti nämä hankkeet ja asia otettiin
uudelleen esille vasta sodan päätyttyä toukokuun lopussa 1918.
Neuvottelujen tuloksena Voikkaalle saatiin saman vuoden syksyllä oma
pappi Niilo Mustala, josta tuli samalla koko seurakunnan ensimmäinen
pappismies.
Jumalanpalvelusten ja
oman papin saaminen tehdasyhdyskuntaan oli voikkaalaisille tärkeä
asia, mutta Voikkaalle toivottiin lisäksi omaa seurakuntataloa ja
pappilaa. Kun seurakuntataloa ryhdyttiin 1920-luvun alkupuolella
suunnittelemaan, tarttuivat kuusaalaiset vuorostaan asiaan ja
tahtoivat, ettei seurakuntatalo saanut muistuttaa kirkkoa: kirkko oli
nimittäin kuusaalaisten mielestä Kuusaalla. Näin muisteli
Kuusankosken Seurakuntatervehdyksessä v. 1959 vahva voikkaalainen
vaikuttaja talousneuvos Yrjö Suhonen, joka kävi vuoden 1917
alkupuolella pastori Sireniuksen kanssa neuvottelemassa senaatin
virkamiesten kanssa uuden seurakunnan perustamiseen liittyvistä
kysymyksistä. Samassa haastattelussa hän mainitsi, että jo
tuolloin Voikkaalla oli myös sitä henkeä, että Voikkaa olisi
saatava omaksi seurakunnaksi. Tämä ajatus heräsi uudelleen eloon
1950-luvun
lopulla, jolloin
voikkaalaiset halusivat saada oman seurakunnan. Hanketta tuki sekä
Mikkelin piispa Simojoki että Kymiyhtiön silloinen paikallisjohtaja
paroni Cedercreutz. Syystä tai toisesta ajatuksesta kuitenkin
luovuttiin vähin äänin.
Voikkaan
seurakuntatalo, eli tämä sama rakennus, missä parhaillaan olemme,
valmistui vuoden 1925 aikana rakennusmestari Wolmar Forsbergin
piirustusten mukaan. Rakennuksen kiviperusta tehtiin Kymiyhtiön
toimesta ja kivet tuotiin Kuusankosken kirkon paikalla olleesta
kivilouhoksesta. Punahonkaiset rakennushirret tuotiin puolestaan
Pohjanmaalta saakka, mutta laudat löytyivät lähempää Elimäeltä.
Rakennustyyli on vanhimman pohjalaisen sauvakirkko-tyylin mukainen.
Se tarkoittaa, että rakennuksen hirret on asetettu pystyyn.
Pyörökaari-ikkunat
valmistettiin Kymiyhtiön puusepänverstaalla. Uutta rakennusta
kutsuttiin aluksi rukoushuoneeksi, missä ei saanut jakaa ehtoollista
eikä suorittaa konfirmaatioita. Jumalanpalveluksia sitä vastoin
voitiin pitää. Saarnastuolia ei vielä alkuun ollut eikä liioin
urkuja, joiden virkaa toimitti urkuharmooni. Kun rakennus vihittiin
käyttöön adventtisunnuntaina 1925, kirjoitti Kouvolan Sanomien
toimittaja ihastuneena: ”Rakennus tekee täydellisesti kirkon
vaikutuksen”. Voin hyvin kuvitella, että tämä kommentti otettiin
Voikkaalla mielihyvin vastaan.
Seurakuntatalon
uunilämmitys muutettiin keskuslämmitykseksi juuri ennen talvisotaa
v. 1938. Samalla suoritettiin alttarin laajennus ja rakennettiin
saarnastuoli. Vuonna 1959 valmistui seurakuntatalon asuntosiipi sekä
tilat kirkkoherranvirastolle. Samanaikaisesti rakennettiin
kellotapuli, johon tuli Tampereen Takomon valamat sähkökäyttöiset
kellot.
Voikkaan rukoushuone
muutettiin lopulta kirkoksi v. 1961, jolloin suoritettiin jälleen
muutos- ja korjaustöitä. Tässä vaiheessa kirkkoon hankittiin
Kangasalan urkutehtaan valmistamat 19-äänikertaiset mekaaniset
urut. Näkyvin muutostyö oli se, että entinen alttaritaulu, jonka
oli maalannut Kuusankosken seurakunnan kirkkoherra Arvi Malmivaara,
siirrettiin rippukoulusaliin ja alttaritaulun tilalle arkkitehti
Veikko Larkas suunnitteli uuden modernin alttaritaulun. Siinä tyhjä
risti kaakelimosaiikkitaustalla kuvaa syntien sovitusta. Se
muistuttaa mieliin, ettei Jeesus jäänyt ristille, vaan haudattiin
ja nousi kuolleista.
Samantapainen aihe on
myös kirkkoherra Malmivaaran taulussa, jonka näemme nyt tuolla
vasemmalla seinällä. Maalauksessa Maria Magdalena ilmestyy
Jeesukselle, joka sanoo ”Älä koske minuun, sillä en ole vielä
noussut noussut isän luo”. Vanha alttaritaulu oli maalattu
tunnetun renessanssiajan italialaisen taiteilijan Antonio da
Correggion v. 1525 maalaaman teoksen ”Noli me tangere” mukaan.
Kirkoksivihkimisen suoritti tammikuussa 1962 Mikkelin hiippakunnan
piispa Osmo Alaja.
Voikkaan kirkon
peruskorjaus tehtiin v. 2001 ja kirkon käyttöönsiunaamisen
suoritti Mikkelin silloinen piispa Voitto Huotari. Muutostöiden
yhteydessä kirkossa otettiin käyttöön kuusankoskelaisen
tekstiilitaiteilijan Maija-Leena Seppälän suunnittelemat uudet
kirkkoteks-
tiilit. Voikkaan kirkko
on nyt suurin piirtein siinä asussaan, mihin se tuon 2000-luvun alun
muutostöiden johdosta saatettiin
Arvoisa juhlaväki,
pidän nyt puheessani pienen tauon ja luovutan esiintymisvuoron Nadja
ja Arto Lindemanille, jotka esittävät muutamia hengellisiä
lauluja.
Hyvät kuulijat
Tässä puheeni
jälkimmäisessä osassa haluaisin valottaa hieman Voikkaan
tehdaskylän vaiheita aina tehtaiden perustamisesta tähän päivään
saakka, jolloin olemme tulleet siihen pisteeseen, että Voikkaan
tehdasaluetta ei enää omista suuri metsäteollisuusyritys, vaan
pieni
vantaalainen
kiinteistösijoitusyhtiö.
Mutta katsotaanpa ensin
tuota Voikkaan nimeä. Nuorelle polvelle Voikkaa on ollut aina
Voikkaa, mutta vanhempi polvi muistaa, että tällä tehdaskylällä
on ollut sellaisia nimiä kuin
Voikas, Voikka ja
Voikaa. Ja kun mennään historiassa 1800-luvulle, Voikkaankoskea
kutsuttiin Kyöperilänkoskeksi. Kymijoen toisella puolella,
länsirannalla oleva nykyinen Kymenrannan kylä oli niin ikään
nimeltään Kyöperilä, tarkennettuna Pilkanmaan Kyöperilä.
Kyöperilä-nimestä
luopuivat ensimmäisenä Voikkaan tehtaan perustajat, jotka olivat
ruotsin-
kielisiä. Heille
Kyöperilä oli äänneasultaan hankala, joten he ottivat käyttöön
Kyöperilänkosken toisen nimen eli Voikkaankosken. Tämä nimi oli
merkitty asiakirjoihin ja karttoihin jo 1700-luvulla. Mutta mistä se
Voikkaa-nimi oli näihin asiakirjoihin ja karttoihin tullut, jää
hämärän peittoon. Yhden paikallisen tarinan mukaan kosken
tuntumassa asuneet talolliset ovat kuulleet, miten ”koski voihkaa”
eli vapaana ollessaan se ikään kuin huokailee, voihkii. No, selitys
tämäkin, mutta ei yhtään hassumpi.
Jos tehtaan johto
vierasti Kyöperilä-nimeä, niin eivät kunnallismiehet olleet sen
valistuneempia. Kun Kuusankosken kunta syntyi 1921, Kyöperilän
kylän vuosisatoja vanha nimi muutettiin melko mitäänsanomattomaksi
Kymenrannaksi. Muutos oli sikäli harmillinen, että Kyöperilää ei
tunneta paikannimenä missään muualla maassamme kuin
Kuusankoskella.
Katsoin 100-vuotta
vanhasta Tietosanakirjasta, joka muuten on lajissaan ensimmäinen,
hakusanaa Voikaa (Voikka). Kyseisessä kohdassa, todetaan: ”Kymin
Osakeyhtiön omistamat tehtaat Voikaan kosken rannalla, n. 5 km
Kuusankoskelta luodepohjoiseen, Valkealan pitäjässä, nuorin Kymin
Oy:n tehtaista, mutta kehittynyt jo suurimmaksi niistä ollen samalla
Pohjoismaitten suurin paperitehdas.”
Kuulitte ihan oikein,
Voikkaan tehdas oli tasan sata vuotta sitten jo Pohjoismaiden suurin
paperitehdas ja se kehittyi senkin jälkeen hyvää vauhtia, kunnes
vuodet tulivat täyteen. Näinhän sanotaan ihmisistä, mutta miksei
voida sanoa tehtaistakin. Ehkei kuitenkaan voida, sillä kun vanhus
nukkuu pois korkeassa iässä, pidämme sitä luonnollisena, mutta
kun tehdas
häviää kartalta
reilun sadan vuoden ikäisenä, se aiheuttaa monenlaisia ongelmia,
erityisesti ympäristölleen, missä koetaan työpaikan menetyksiä
ja muita suuria ongelmia.
Kun katsotaan Voikkaan
tehdasta historiallisesta näkökulmasta, niin sen toiminta oli
aikanaan suuri menestystarina. Voikkaalla oli toiminnassa eri aikoina
kaikkiaan 12 paperikonetta. Viimeisimpänä käynnistyi PK 18
toukokuussa 1968. Isännöitsijä Wangel toteaa tehtaan
satavuotishistoriassa, että PK 18:n valmistuminen oli hänen
kaudellaan huippukohta, koska siihen koneeseen kiteytyi kaikki
osaaminen, joka meillä oli kiillotetun paperin valmistuksessa. PK18
edusti myös nykyaika, sillä siellä siirryttiin ensimmäisenä
”näppituntumasta näppäin-
tuntumaan” eli
otettiin käyttöön prosessitietokoneet, joita ilman ainuttakaan
paperikonetta ei tänä päivänä enää
pystytä hallitsemaan.
Julkisuudessa ei juurikaan ole kerrottu, että 1990-luvulla tehtaalla
oli vielä kova investointi-
kuume: vuonna 1991
rakennettiin huippumoderni painehiomo ja suunniteltiin PK 18:n kone-
hallin viereen vielä
suurempaa paperikonetta, joka olisi ollut nimeltään PK 19.
Suunnitelmat uudesta paperikonelinjasta romuttuivat kuitenkin
lopullisesti v. 1996 Kymmene Oy:n ja Yhtyneitten Paperitehtaitten
eli UPM:n yhteensulautumisen jälkeen, sillä Voikkaalle kaavailtu
jättikone päädyttiinkin lopulta sijoittamaan v. 1998 UPM-konsernin
Rauman tehtaalle. Todettakoon, että siitä tuli samalla viimeinen
suuri paperikone, joka on Suomessa käynnistetty.
Voikkaan viimeisin
tehtaanjohtaja Pertti Asunmaa on kertonut, miten tehtaan jouduttua
1990-luvun alussa maailmanlaajuisen laman kouriin tehtaalla
käynnistettiin poikkeuksellinen tervehdyttämisprosessi. Kaikki
merkit viittasivat siihen, että toiminta tulisi jatkossakin olemaan
kannattamatonta, ellei merkittävää muutosta saada aikaan. Niinpä
johto ja eri henkilöstöryhmien edustajat istuivat saman pöydän
ääreen ja totesivat, että tehtaan tulosta oli mahdollista
parantaa, mutta se johtaisi henkilöstön osalta kipeisiin
leikkauksiin. Tärkeintä asioiden läpikäynnissä olivat avoimuus
ja rehellisyys. Näin päädyttiin siihen, että jouduttiin
vähentämään työvoimaa runsaat 200 henkilöä. Voikkaan hyvää
henkeä kuvastaa se, ettei ketään kuitenkaan irtisanottu, vaan
otettiin käyttöön ns. kiertävä lomautus. Kahden seuraavan vuoden
aikana tavoite saavutettiin. Tällainen yhteen hiileen puhaltaminen
ei ole teollisuudessa jokapäiväinen asia. ”Mutta Voikkaalla
ollaankin vahvoja niin hyvässä kuin pahassa – ja tässä
tapauksessa erittäin hyvässä”, totesi Asunmaa.
Mutta vuonna 2006
voikkaalaiset joutuivat toteamaan urheilijoiden tapaan, että
parhaamme yritettiin, mutta se ei riittänyt kovassa kilpailussa
pärjäämiseen. UPM-konsernin johto katsoi keväällä, että
pitkään tappiollisena toiminut tehdas joudutaan sulkemaan, jotta
voima-
kasta ylikapasiteettia
tehtaan päämarkkinoilla voidaan purkaa. Päätöksen seurauksena
Voikkaalta irtisanottiin 575 työntekijää. Runsaat sata pääsi
eläke- ja muitten järjestelyjen piiriin. Osa väestä löysi uutta
työtä, mutta eivät kuitenkaan kaikki. Monille tehtaan lopettaminen
oli kova paikka, kuten arvata saattaa.
Erään muisteluksen
Voikkaan suuruuden ajoilta haluaisin tähän puheeni loppuun
kuitenkin kertoa. Se kertoo, ettei Voikkaan nimi tule helpolla
häviämään. Elettiin vuotta 1972 ja Kymiyhtiö päätti järjestää
toukokuussa komeat satavuotisjuhlat täällä Voikkaalla. Paikaksi
valittiin suuri paperivarasto, joka tyhjennettiin viimeistä rullaa
myöten. Tilalle nikkaroitiin kaksi kilometriä puisia pöytiä ja
neljä kilometriä penkkejä. Juhliin oli kutsuttu koko silloinen
yhtiön henkilökunta puolisoineen. Kun sitten torvet soittivat
alkutahteja, salissa oli paikalla
7 200 henkilöä +
presidentti Kekkonen, joka oli kunniavieraana. Voikkaalaiset tulivat
juhlapaikalle kävellen ja kuusaalaisia kuljetti juhlajuna, koska
paikoitustilaa ei autoille ollut.
Muuten kaikki olisi
ollut mallillaan, mutta keväistä juhlaviikkoa varjosti peräti
kolme lakkoa: bussilakko, lehdistölakko ja Alkon lakko. Näistä
viimeisin eli Alkon lakko oli pääjuhlan kannalta kriittisin, koska
jokaiselle juhlijalle oli varattu lounaan painikkeeksi viiden
senttilit-
ran minipullo
juhlaetiketillä varattua vodkaa. Lakon vuoksi pullot olivat vielä
juhlapäivän aamulla visusti lukkojen takana Voikkaan Alkossa.
Lukkojen avaamiseen tarvittiin peräti
Alkon hallintoneuvoston
lupa ja se heltyi aivan viime tingassa. Kaksi muuta lakkoa
vaikuttivat erityisesti saman viikon lopulla pidettyyn eläkeläisten
juhlaan, johon odotettiin lähes 3000
vierasta. Väki oli
tarkoitus kuljettaa paikalle busseilla, mutta kun ne eivät
kulkeneet, juhlien järjestelytoimikunta haali suuren määrän
yksityisautoja ja kaikki saatavilla olleet Pohjois-Kymenlaakson
taksit tätä erikoislaatuista liikekannallepanoa hoitamaan.
Lehtilakko taas vai-
kutti siihen, ettei
voitu eläkeläisille ilmoittaa kuljetusmuutoksesta, mutta
sanomalehdet korvasi yhtiön tiedotusosasto, joka painatti yötä
myöten tiedotteita, joita sitten jaettiin joukolla eri puolille
paikkakuntaa. Niinpä nekin juhlat saatiin pidettyä.
Kyseisen juhlavuoden
aikana järjestettiin kaikkiaan 16 eri tilaisuutta, jotka kaikki
filmattiin ja aineistosta tehtiin myöhemmin erillinen juhlafilmi.
Siitä on muodostunut hyvin suosittu lyhyt-
elokuva, jota yhä
edelleenkin vielä näytetään. Voikkaan paperivarastossa pidetty
juhla on kuitenkin jäänyt parhaiten ihmisten mieleen. Erityistä
hohtoa tälle tapahtumalle antaa se, että juhla nimettiin myöhemmin
Quinnesin ennätystenkirjassa Suomen suurimmaksi lounas-
tilaisuudeksi. Ennätystä on yritetty rikkoa mm. Helsingin uudessa
messukeskuksessa, mihin saadaan mahtumaan runsaat 6000 henkilöä,
mutta sehän ei vielä riitä ennätykseksi, sillä Voikkaalla oli
samalla tilassa syömässä peräti 7 200 henkilöä – ja Kekkonen.
Pertti Paalanen
pertti.paalanen@gmail.com
pertti.paalanen@gmail.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti